Typologia blogów – część 9. Linklogi, tumbleblogi i mikroblogi

Ikona wpisu:: Typologia blogów – część 9. Linklogi, tumbleblogi i mikroblogi
1 komentarz

W kolejnej części cyklu wpisów na temat typologii blogów pokrótce przedstawię te weblogi, które tekst wykorzystują w ograniczonym zakresie (mam na myśli przede wszystkim niewielką długość wpisów bądź nawet całkowity brak tekstu). Do dzieła!

Linklogi

Linklog to rodzaj internetowego dziennika zawierający grupę interesujących – zdaniem autora – odnośników, często dotyczących konkretnego zagadnienia. Różnice między linklogiem a katalogiem stron www sprowadzają się przede wszystkim do:

  • odwróconego, chronologicznego układu (najnowsze odnośniki znajdują się na samej górze),
  • subiektywnej selekcji adresów URL
  • oraz opcjonalnego (często subiektywnego) opisu w formie autorskiego komentarza na temat treści kryjącej się za danym linkiem.

W klasycznym linklogu każdy odnośnik publikowany jest jako osobny wpis.

Ciekawostka: w sieci znaleźć można proste CMS-y do tworzenia linklogów i zarządzania ich treścią. Przykładem jest Linkwalla.

Tumbleblogi i mikroblogi

Linklogi (a dokładnie jedna z ich odmian, w języku angielskim określana jako tumblelogs), dały początek mikroblogom. Najpierw jednak dwa słowa o tumbleblogach. Jason Kottke definiuje je jako strony z krótkimi wpisami, których treść przypomina chat prowadzony między blogami (do poprawności gramatycznej nie przywiązuje się wielkiej wagi). Ważnym, lecz nie wyłącznym elementem tumblelogów są odnośniki do innych stron internetowych. Blogi tego typu zawierają niewiele komentarzy lub wręcz nie zawierają ich wcale.

Mikroblogi, których treść także jest zwięzła (długość wpisów zazwyczaj nie przekracza długości SMS-a), z każdym dniem zyskują na popularności. W ich historii przełomowym momentem był rok 2006 – wtedy powstał serwis Twitter. Rok później powstał inny serwis – Tumblr. (Oba są bardzo popularne m.in. w Stanach Zjednoczonych. Oba dostępne są po polsku.) Później funkcjonalność mikrobloga została zaimplementowana w serwisach społecznościowych, np. na Facebooku (Tablica) czy na NK.pl (Śledzik).

Popularność serwisów społecznościowych: Tumblr i Twitter

Warto zaznaczyć, że wielu autorów zamieszcza na mikroblogach nie tylko krótkie przemyślenia oraz „relację na żywo” dotyczącą przebiegu dnia, ale także odnośniki do ciekawych treści. Uniwersalność mikroblogów podkreśla także ich wykorzystanie przez polityków, celebrytów oraz ludzi biznesu; umożliwiają one śledzenie poczynań nie tylko znajomych, ale również zdobywanie informacji o działalności firm i innych organizacji. W rezultacie można by pokusić się o stworzenie typologii mikroblogów – obejmowałaby ona większość pozycji występujących w podziale blogów tekstowych według kryterium zawartości tematycznej.

Na dziś to tyle. Następnym razem krótkie spojrzenie na fotoblogi i vlogi! Wpis na temat fotoblogów, podcastów i vlogów został już opublikowany.

Typologia, rodzaje, typy blogów

Komentarze

Wpis o tytule „Typologia blogów – część 9. Linklogi, tumbleblogi i mikroblogi” został skomentowany jeden raz. Dziękuję!

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.