Obiecywałem, obiecywałem i – jak już wiedzą fani facebookowej strony Dziennikarstwo internetowe – słowa dotrzymałem. Co prawda przygotowanie opracowania wyników badań polskiej blogosfery zajęło mi więcej czasu niż przypuszczałem, ale wybaczycie mi, prawda?
Zapraszam Was do lektury pełnego raportu z badań. Wyniki rzucają bowiem nieco nowego światła na to, jak czytelnicy blogów postrzegają blogerów i co autorzy internetowych dzienników myślą o sobie samych. Z opracowania dowiecie się także, które tematy cieszą się największym zainteresowaniem czytelników i jak na to zapotrzebowanie na informacje odpowiadają blogerzy.
Dla tych, którzy nie mają czasu na lekturę całego dokumentu (jest dość obszerny), wybrałem kilka ciekawych faktów:
- 55% blogerów to kobiety. Większość blogerów ma wykształcenie wyższe (30%).
- Ludzie między 20 a 25 rokiem życia stanowią grupę najchętniej czytającą blogi.
- Najchętniej czytanym rodzajem blogów są te specjalistyczne (i/lub firmowe). Wśród tematów najczęściej poszukiwanych przez czytelników są:
- polityka i społeczeństwo (57%),
- technologie (38%),
- biznes, gospodarka i prawo (32%),
- kultura i religie (31%).
- Tematy związane z polityką i sprawami społecznymi na swoim blogu porusza 30% ankietowanych.
- 35% badanych czyta regularnie od 1 do 3 blogów. Przez „regularne czytanie” większość rozumie czytanie nowych wpisów kilka razy w tygodniu.
- 30% blogerów zamieszcza 1 wpis na 2-4 dni. Tylko 33% blogerów uważa się za dziennikarzy internetowych.
- 62% blogerów nie zamieszcza reklam. 60% blogów zlokalizowana jest na platformie blogowej (np. Blox.pl lub Blogger.com).
- Większość czytelników wskazała unikalność informacji za czynnik, który skłania ich do odwiedzenia bloga.
- Dla 87% ankietowanych czytelników ważna jest wartość merytoryczna bloga. Blogerzy zwracają na to dużą uwagę, opracowując wpisy.
- Ponad połowa ankietowanych nie wymaga od blogera obiektywności. Autorzy internetowych dzienników to (w pewnym sensie) doceniają – głównym czynnikiem skłaniających ich do pisania jest możliwość przedstawienia własnej opinii (67%).
Więcej informacji znajdziecie w opracowanym przeze mnie raporcie. Zachęcam do cytowania wyników badań – proszę przy tym o podawanie źródła, zgodnie z informacją zamieszczoną w raporcie.
P.S. Dziś rozpocząłem prace nad kolejnymi badaniami dziennikarstwa internetowego w Polsce. To bardzo czasochłonne zajęcie, dlatego póki co odsyłam do wyników z 2008 roku.
Początkowo byłem zaskoczony tym, że więcej jest blogerek, ale z drugiej strony od zawsze czułem, iż panie mają większą smykałkę do pisania :P
Panie blogują częściej, panowie za to chętniej grają w WoW-a. Taki mało śmieszny żart :)
„Ponad połowa ankietowanych nie wymaga od blogera obiektywności. Autorzy internetowych dzienników to (w pewnym sensie) doceniają – głównym czynnikiem skłaniających ich do pisania jest możliwość przedstawienia własnej opinii (67%).” – to uświadomiło mi czym jest „prawdziwy” blog
jestem kobietą i piszę na blogu, ale z powodu wieku (63 lata) robię za babę-dziwo, w dodatku NIE piszącą o dzieciach, wnukach, chorobach, działce i nie umieszam tam swojej poezji – nie piszę wierszy, no chyba że zabawne